Frågor och svar
Här hittar du vanligt förekommande frågor och svar
Prisfrågor
Vad kostar extemporeläkemedel?
Prissättningen av exemporeläkemedel sker enligt extemporetaxan. Det är TLV som fastslår denna taxa. Läs mer om prissättning hos TLV. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur fungerar prissättningen på extempore?
Det är TLV som prissätter extemporeläkemedel. Läs mer om prissättning hos TLV. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Produktfrågor - nya produkter
Kan ni tillverka helt nya produkter som inte finns i produktregistret?
Om du söker efter en produkt som inte finns i vårt produktregister ska du kontakta vår kundservice för att få svar på om vi kan tillverka den.
Produktfrågor - befintliga produkter
Var hittar jag information om en specifik produkt?
I vårt produktregister finns information om merparten av våra extemporeläkemedel och lagerberedningar. Om du inte hittar det du söker efter är du välkommen att kontakta kundservice så får du hjälp.
Vilken substans innehåller läkemedlet?
Våra produkter namnsätts utifrån aktiv substans och styrka. Innehållet i extemporeläkemedel eller lagerberedning hittar du om du söker på produkten i vårt produktregister eller i informationsdatabasen AIDA.
Vad är skillnaden på extempore, lagerberedning och rikslicens?
Extemporeläkemedel är individuellt anpassade läkemedel. När förskrivningen av ett visst extemporeläkemedel blir mer omfattande så tillhandahåller vi läkemedlet som en lagerberedning. Men om lagerberedningar tillverkas i mer än 1 000 förp./år ansöker vi om en rikslicens hos Läkemedelsverket. Mer information om skillnaden.
Vad är skillnaden på en produktmonografi och en produktresumé?
Produktmonografi är produktinformation som inte är granskad av Läkemedelsverket. Den granskas och godkänns internt på APL. Förskrivaren ansvarar för att läkemedlet är medicinskt ändamålsenligt och att doseringen är adekvat.
Produktresumé är produktinformation som är granskad och godkänd av Läkemedelsverket i samband med rikslicensansökan.
Finns det skyddsinformation för produkten?
Vi tillhandahåller skyddsinformation för vissa läkemedel i vår informationsdatabas AIDA.
Finns det säkerhetsdatablad för produkten?
Vi tillhandahåller inte säkerhetsdatablad längre eftersom vi har avvecklat vårt medicintekniska sortiment. När det gäller läkemedel finns skyddsinformation för berörda läkemedel i APLs informationsdatabas AIDA
Extemporeläkemedel tillverkas när en beställning kommer in. Om ett extemporeläkemedel tillverkas i större omfattning så kallas det lagerberedning, och finns vanligen på lager.
OBS. I vårt produktregister finns statusen "I lager" som indikerar att det är en lagerprodukt, men det garanterar inte att den finns i lager vid beställningstillfället.
Kontakta kundservice för att få information om produkten finns i lager.
Vi har felaktigt förvarat läkemedlet i rumstemperatur. Måste det kasseras?
Det beror på många olika faktorer. Om du kontaktar vår kundservice så kan de hjälpa dig.
Övriga frågor
Hur reklamerar jag en produkt?
Om reklamationen gäller leveransskador eller leveransfel skickas det till APL via blanketten som finns på sidan om reklamation.
Om reklamationen gäller synpunkter eller biverkningar på en APL-produkt ska den göras via www.reklameralakemedel.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.